استاندارد خط کشی پارکینگ

استاندارد خط کشی پارکینگ

خط کشی پارکینگ امروزه به یکی از الزامات پارکینگ های بزرگ در مجتمع های تجاری رفاهی تبدیل شده و اهمیت طراحی پارکینگ نیز بسیار نقش مهمی در برداشت اولیه مشتری داشته بنابرین پارکینگ زیبا تاثیر مستقیم بر روی جذب مشتری داشته.
خط کشی پارکینگ بدلیل جداسازی و جانمایی اهمیت بسیار بالایی داشته و از استاندارد های خاصی پیروی می کنند که در این مقاله به انها میپردازیم:

استاندارد خط کشی پارکینگ در ساختمان های مسکونی

استاندارد خط کشی پارکینگ به این دلیل مهم بوده زیرا که اگر به پارکینگ ساختمان های تجاری و مسکونی بزرگ مراجعه کرده باشید متوجه میشوید که پیدا کردن جای پارک را بسیار آسان کرده و از طرفی باعث راحتی پارک خودرو در جای پارک شده.

اهمیت استاندارد خط کشی پارکینگ

استاندارد خط کشی پارکینگ از طرفی باعث جلوگیری از موارد همچون : اشغال مسیر توسط خودرو های پارک شده، سختی پارک خودرو برای رانندگان تازه کار، اشغال مسیر رفت و امد افراد، اشغال فضای پارکینگ و … شده.

استاندارد خط کشی پارکینگ

در این مقاله به استاندارد های خط کشی پارکینگ خواهیم پرداخت.

در خط کشی پارکینگ ها مسائل متفاوتی حائز اهمیت می باشد که با توجه به نوع کاربری و یا کف پارکینگ و همچنین متریال مورد استفاده قابل تغییر و از موضوعات مهمی در خط کشی کزدن پارکینگ ها می باشد که به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

اندازه استاندارد پارکینگ

اندازه استاندارد پارکینگ با توجه به کاربری و نوع استفاده از پارکینگ متفاوت می باشد

اندازه استاندارد جهانی پارکینگ برای خودروهای کوچک حداقل 2.4 متر در 4.8 متر و برای خودروهای بزرگ حداقل 2.7 متر در 5.4 متر است. این اندازه ها برای فضای کافی برای ورود و خروج از خودرو، باز کردن درب خودرو و دسترسی آسان به سایر اجزای خودرو تعیین شده است. البته در برخی کشورها ممکن است این اندازه ها متفاوت باشد.

 
اندازه استاندارد پارکینگ

استاندارد های شهرداری برای پارکینگ مسکونی

به طور کلی، اندازه استاندارد پارکینگ شهرداری ایران برای خودروهای کوچک حداقل 2.3 متر در 4.5 متر و برای خودروهای بزرگ حداقل 2.5 متر در 5 متر است. اما این اندازه ها ممکن است در برخی شهرها و مناطق مختلف کشور متفاوت باشد و به عواملی مانند نوع و تعداد خودروهایی که در آن منطقه سکونت دارند، وابسته باشد. همچنین، در برخی پارکینگ های شهری، اندازه های استاندارد ممکن است کمی کوچکتر یا بزرگتر باشد.
 
برای دو پارکینگ کنار هم، اندازه استاندارد برای خودروهای کوچک حداقل 4.5 متر در 4.5 متر و برای خودروهای بزرگ حداقل 5 متر در 5 متر است. اما نیاز به پارکینگ های بیشتر در یک منطقه می تواند باعث تغییر در اندازه استاندارد شود. به علاوه، در برخی شهرها و مناطق، پارکینگ های تحت پوشش نیز وجود دارد که در آن ها اندازه های استاندارد ممکن است کمی کوچکتر باشد.
 
برای سه پارکینگ کنار هم، اندازه استاندارد برای خودروهای کوچک حداقل 6.75 متر در 4.5 متر و برای خودروهای بزرگ حداقل 7.5 متر در 5 متر است. البته، همانند قبل، این اندازه ها ممکن است در برخی مناطق و شهرها کمی کوچکتر باشد.
 
برای چهار پارکینگ کنار هم، اندازه استاندارد برای خودروهای کوچک حداقل 9 متر در 4.5 متر و برای خودروهای بزرگ حداقل 10 متر در 5 متر است. البته، همانند قبل، این اندازه ها ممکن است در برخی مناطق و شهرها کمی کوچکتر باشد.
استاندارد خط کشی پارکینگ

استاندارد خط کشی پارکینگ عمودی (Tشکل)

خط کشی عمودی پارکینگ یا T شکل مطابق استاندارد های جهانی بدین صورت بوده که برای عرض هر جایگاه خودرو 240 سانتیمتر در نظر گرفته می شود و برای طول جایگاه خودرو 5 متر که در پارکینگ های دو تایی و سه تایی متفاوت بوده.

خط کشی پارکینگ مورب

پارکینگ موازی یا دوبل

در خط کشی پارکینگ های موازی یا دوبل عرض پارک خودرو به نسبت پارک عمودی کمتر شده و به 2 متر میرسد و طول آن نیز افزایش میابد تا فضای کافی برای خروج از جایگاه ایجاد شود پس بدین صورت اندازه طول آن به 6 متر می رسد.

5/5 - (18 امتیاز)

این پست دارای 7 نظر است

  1. کریمی

    در مورد خط کشی مورب می تونید راهنمایی کنید

    1. ahmadi

      همچنین با کارشناسان ما در تماس باشید تا با مشاوره رایگان در خدمتتون باشیم

  2. رضاپور

    بسیار مفید

  3. فاطمه

    مطالب مفید و جامعی بود

دیدگاهتان را بنویسید